Inklimeter


Historien om inklimeter

“En dag i november 2012 havde min datter glemt sin madpakke, og jeg kørte over på skolen omkring kl 11 for at aflevere den. Jeg bankede på, åbnede døren ind til klassen og blev mødt af en meget varm, fugtig og ubehagelig luft. Det første jeg tænkte var: ‘Her trænger til at blive luftet ud’.jeas_460

Men børnene i klasselokalet og læreren mærkede ikke den dårlige luft på samme måde som jeg og var ikke opmærksomme på, at der skulle luftes ud. Da jeg senere sammen aften søgte på nettet omkring indeklima, ærgrede jeg mig meget over, at  jeg ikke bad klassen om at lufte ud. Jeg kunne nemlig læse mig til, at dårligt indeklima har store konsekvenser for mine børns trivsel og skolegand. Dårligt indeklima påvirker nemlig børnenes koncentration og evne til at lære nyt og kan i værste fald medføre et fald i indlæringen med op til 20 procent. Værst går det ud over de børn som i forvejen ikke trives optimalt.

Da jeg som alle andre forældre, ønsker det bedste for mine børn ledte jeg længe efter en løsning der på en simpel måde kunne hænge på væggen i klassen og indikere, at det var tid til at lufte ud. Men ikke alt er opfundet, for jeg kunne ikke finde en enhed, som kunne vise indeklimaets tilstand på en måde som børnene let kunne forstå og reagere på. Derfor besluttede jeg mig for at udvikle inklimeteret, som i dag hjælper skoleklasser med at dæmpe støjen og holde CO₂-niveauet nede, så børn og lærere kan få det bedste ud af dagen.

Jesper Agerholm Sørensen, forælder til børn på Thurø Skole i Svendborg er Produktchef hos EnergiData, som har udviklet Inklimeter.